Kilka słów o CV…
Napisanie CV to nic trudnego – wystarczy zastanowić się, co warto w nim umieścić, a potem ubrać to w ładną wizualnie całość. Niby proste, jednak nam, rekruterom, wydaje się, że przynajmniej część kandydatów nawet nie próbowała sprawdzić wcześniej, jak zrobić to poprawnie.
A przecież poprawność to dopiero punkt wyjścia. Chcielibyśmy, aby nasze CV nie tylko było poprawne, lecz także pozytywnie wyróżniało się na tle innych. To właśnie nasze CV ma przykuć uwagę selekcjonera i utorować nam drogę do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.
Wyobraźmy sobie, że na stanowisko Młodszy specjalista ds. marketingu słynęło 100 CV. Rekruter prowadzi kilka podobnych rekrutacji. Zakładając, że chce otworzyć każdy dokument, można się domyślić, ile poświęci mu czasu. To zaledwie kilka, kilkanaście sekund! Tym, które wydadzą mu się obiecujące, poświęci więcej uwagi ,aby je dokładniej przeanalizować. Zatem, o czym należy pamiętać i jak skonstruować CV, aby przykuło uwagę rekrutera?
Najważniejsza jest merytoryka, czyli treść. Musi być ona umieszczona w czytelnym, ładnym wizualnie szablonie, gdzie bez trudu rekruter znajdzie kluczowe dla niego informacje.
Jeśli nie potrafisz stworzyć sam własnego layoutu, sprawdź te, które są dostępne w internecie – z pewnością znajdziesz coś odpowiedniego dla siebie – lub skorzystaj z generatora CV znajdującego się w Twoim profilu w portalu Synergia WZ UW.
Pamiętaj! Przemyślane i dobrze zaprojektowane CV pozytywnie Cię wyróżni i podkreśli najważniejsze informacje o Twoim doświadczeniu i kwalifikacjach!
Pisząc swoje curriculum vitae, postaraj się, by miało odpowiednio dobrane kolory (najlepiej stonowane, nie krzykliwe), używaj odstępów, pogrubień, podkreśleń (jednak nie wszystkiego na raz w jednym wyrazie czy zdaniu 😉). Zwróć także uwagę na to, aby nie zawierało elementów odciągających uwagę od najważniejszych treści (nadmiernych ozdobników czy nieodpowiedniego zdjęcia).
CV nie musi być pisane indywidualnie do każdego pracodawcy, jednak jeśli masz np. dwa obszary stanowisk, na które aplikujesz ( np. staż managerski i praca w dziale promocji), warto je dopasować pod te konkretne obszary, akcentując odpowiednio to, co w każdym z nich może być atutem. To ogłoszenie o pracę zawiera słowa klucze (znajdziesz je w sekcji ‘oczekiwania’ lub ‘kogo poszukujemy’) i tych właśnie słów warto użyć w CV na dane stanowisko.
Poza napisaniem CV pod daną branżę czy obszar zawodowy można je także spersonalizować w inny sposób, np. pisząc nazwę stanowiska, na jakie aplikujesz pod swoim imieniem i nazwiskiem (tu trzeba być uważnym, żeby zawsze wysłać odpowiednie stanowisko do danego pracodawcy!). Dobrym miejscem na personalizację CV jest także napisanie krótkiego podsumowania zawodowego, w którym możesz położyć akcent na aspekty, które danego pracodawcę mogą bardziej interesować. W takim podsumowaniu napisz kim jesteś, jakie masz doświadczenie, w jakim obszarze chcesz się rozwijać. Umieść ten opis na początku dokumentu, np.:
Jestem specjalistką w obszarze koordynacji pracy biura z 5-letnim stażem. Posiadam wysokie kompetencje, m.in. w zakresie administracji, zarządzania obiektem, negocjacji i współpracy z kontrahentami, budowania długotrwałych relacji z klientami czy optymalizacji kosztów. Szybko nawiązuję kontakty, jestem dobrze zorganizowana i otwarta na nowe wyzwania zawodowe w Państwa firmie.
Marta Prokopek-Pyśk
Doradca kariery
Biura Karier i Absolwentów Wydziału Zarządzania UW
Zachęcamy do przeczytania drugiej części artykułu Przepis na dobre CV – cz. 2.