Skuteczne działania marketingowe w Internecie mogą mieć istotne znaczenie dla dalszego rozwoju małej firmy. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak najlepiej wykorzystać narzędzia i techniki do działań marketingowych w cyfrowym świecie. Promowanie swojego biznesu online powinno być rozważone przez każdego poważnie myślącego o swojej firmie. Podstawą jest stworzenie chociażby wizytówki naszej firmy w Internecie, a wraz z rozwojem strony internetowej rozszerzenie jej o opis naszej działalności i oferty. Wykupienie domeny oraz hostingu pozwoli nam też na korzystanie z profesjonalnego, firmowego adresu e-mail, który z pewnością korzystnie wpłynie na nasz wizerunek.
Marketing treści
Marketing treści (ang. content marketing) to pojęcie obejmujące tworzenie szeroko rozumianej treści, jak np.: pisanie artykułów, aktualności, postów na blogach, informacji prasowych, wideo-blogów, e-booków i wszystkiego, co ma na celu przyciągnięcie odbiorców, w tym potencjalnych klientów. Marketing treści można wykorzystać do tworzenia artykułów pod kątem SEO, zwiększania ekspozycji swojej firmy i oferty w różnych, cyfrowych kanałach przekazu oraz tworzenia bardziej złożonych kampanii content marketingowych. Dodanie sekcji aktualności na firmowej stronie internetowej jest rozsądnym, pierwszym krokiem w budowaniu swojej pozycji w sieci.
SEO i Google Ads
SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, obejmuje wiele różnych technik mających na celu zapewnienie wysokich wyników w wyszukiwarkach. Optymalizacja wiąże się z budową właściwej struktury podstron na stronie internetowej firmy, dobraniu odpowiednich słów kluczowych i systematycznemu budowaniu linków zewnętrznych.
Inną, powszechną formą promocji w Internecie są reklamy w wyszukiwarkach, takie jak Google Ads lub inne płatne reklamy oraz artykuły na portalach branżowych. O ile reklamy w portalach mogą wiązać się z wysokim kosztami, to reklamy typu płatność za kliknięcie w wyszukiwarkach są dostępne cenowo dla każdego, najczęściej w granicach kilku zł za kliknięcie. Podstawą jest jednak rozsądna analiza i zaplanowanie tego typu kampanii.
Czytaj również: Jak zacząć SEO/SEM?
E-mail marketing
E-mail marketing to jedna z tradycyjnych form marketingu internetowego, która ma wciąż wiele do zaoferowania. Dla sklepów internetowych lub firm z sezonową ofertą biuletyny wysyłane elektronicznie do subskrybentów mogą być solidnym środkiem do zwiększania ruchu i sprzedaży.
Social media
W celu promocji swojego biznesu, produktów i usług firmy w Internecie warto wykorzystać możliwości, jakie daje obecność w serwisach społecznościowych. Zależnie od specyfiki biznesu utworzenie profili np. na Facebooku lub Instagramie pozwoli na komunikację z potencjalnymi klientami. Należy skupić się na jakości treści oraz kanałach komunikacji, gdzie odnajdziemy odbiorców naszych usług i produktów. Zbytnie rozdrobnienie na wiele kanałów w przypadku małej firmy może być problematyczne, dlatego początkowo najlepiej zdecydować się maksymalnie na 1-2 profile, które będziemy aktywnie prowadzić.
Czytaj również: Jak z sukcesem założyć start-up?
Wideo marketing
Wideo marketing to jeden z obszarów marketingu treści, który obejmuje tworzenie materiałów filmowych związanych z naszą firmą. Dzięki rozwojowi technologii i dostępności różnych bezpłatnych lub niedrogich narzędzi do tworzenia takich treści mamy do dyspozycji medium, które potrafi zaangażować odbiorcę i dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Tworzenie podcastów, recenzji produktów i filmów produktowych pokazujących możliwości oferowanych artykułów to świetne dopełnienie innych metod promowania w Internecie.
Maksymalne wykorzystanie możliwości marketingu internetowego to przede wszystkim kwestia edukacji. O ile części zadań możemy zrealizować we własnym zakresie, nie zapomnijmy, że czasem warto takie obowiązki powierzyć specjalistom, którzy zrobią to szybciej i lepiej. W rezultacie pozwoli nam to na skupieniu się na rozwoju naszej firmy.
Łukasz Lothammer
WingsBridge