object(WP_Post)#21984 (24) {
  ["ID"]=>
  int(52551)
  ["post_author"]=>
  string(3) "529"
  ["post_date"]=>
  string(19) "2022-02-27 16:58:32"
  ["post_date_gmt"]=>
  string(19) "2022-02-27 15:58:32"
  ["post_content"]=>
  string(8653) "

Czym jest start-up?

Na początek warto wyjaśnić, czym jest start-up. Obecnie istnieje wiele definicji, ale za start-up z reguły uważa się nowo powstałe przedsiębiorstwo lub organizację, która jest na etapie poszukiwania modelu biznesowego, zapewniającego zysk i dalszy rozwój. Do głównych cech start-upów zaliczamy: innowacyjność, skalowalność, krótką historię działalności, wyższe ryzyko w porównaniu do „tradycyjnych” przedsiębiorstw, a także wyższy zwrot z inwestycji w przypadku osiągnięcia sukcesu. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Jednym ze sprzyjających czynników powstawaniu start-upów jest pewnego rodzaju niezdarność dużych firm oraz jednoczesna ich chęć korzystania z rozwiązań i produktów tworzonych przez start-upy. Z tego powodu duże firmy bardzo często są hojnymi nabywcami odnoszących sukcesy start-upów.

Dzięki swojej elastyczności start-upy konkurują, często z powodzeniem, z dużymi korporacjami w zakresie tworzenia i wdrażania nowych pomysłów. Korporacje często są też zainteresowane rozwiązaniami start-upów i chętnie w nie inwestują. Cechą charakterystyczną jest to, że dzięki elastycznemu podejściu start-upy mogą szybko zmieniać się pod wpływem czynników zewnętrznych oraz dostosowywać się do nowych warunków. Oznacza to, że mogą radykalnie zmienić zakres działalności, co stoi w opozycji do stabilnego biznesu. Niestety, według statystyk na 10 start-upów 9 upada, a tylko 1 jest odnosi sukces. Tak wysoka liczba niepowodzeń jest wynikiem dość powszechnych błędów.

Co jest niezbędne, aby start-up odnosił sukces? Wyróżnia się kilka elementów, których połączenie gwarantuje zwycięstwo. Stosując poniższe zasady, można zwiększyć szansę na rozwój naszego start-upu.

Opracowanie biznesplanu - szablon modelu biznesowego

Początkowy okres rozpoczęcia projektu biznesowego wymaga opracowania biznesplanu. Wystarczy, że weźmiemy kartkę i długopis, a następnie stworzymy Business Model Canvas lub Lean Model Canvas. Możemy też wykorzystać narzędzia, takiej jak: Canvanizer, LeanStack czy Mural. W kolejnym kroku możemy zastanowić się nad jego ulepszeniem, używając takich narzędzi jak Bizplan czy UpMetrics.

Wybór grupy docelowej

Następnie należy znaleźć potencjalnego klienta, który będzie zainteresowany naszą ofertą. Od samego początku musimy rozumieć, że bez klientów żaden biznes się nie rozwinie. Znalezienie klienta oraz poznanie jego potrzeb jest kluczowym zadaniem, które będzie służyć zrozumieniu jego oczekiwań. Przysłuży się to do dalszego rozwoju naszego biznesu.

Często, my jako pomysłodawcy, nie potrafimy rzetelnie i obiektywnie ocenić naszego pomysłu, ze względu na emocjonalne przywiązanie do niego. Dlatego, to właśnie klienci pomagają nam uzyskać wiele odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Przyczyniają się również do ulepszenia tego, co robimy, chociażby np. przez dodanie nowych funkcjonalności czy znalezienie rozwiązania danego problemu. Potencjalni klienci mogą pomóc nam zauważyć potrzebę tam, gdzie my jej nie dostrzegamy.

Dopasowanie oferty do potrzeb rynku

Oferowany produkt lub usługa muszą bardzo dobrze pasować do potrzeb rynku. Przeprowadzenie analizy rynku jest jednym z pierwszych kroków, które należy wykonać przed wprowadzeniem nowego produktu/usługi. Pomoże nam to zrozumieć, czy jest zapotrzebowanie na naszą ofertę, a także pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze, które w przypadku braku popytu możemy stracić. Nie warto polegać na pozytywnych opiniach naszych znajomych i przyjaciół czy rodziny, natomiast zawsze warto skonfrontować nasze pomysły z rzeczywistością.

Marketing start-upów

Nikt nie zainteresuje się, a co więcej nie kupi naszego produktu czy usługi, jeśli najzwyczajniej w świecie o nim/o niej nie wie. Dlatego bardzo ważne są marketing i odpowiednia promocja. Zdarza się, że nawet produkty o niskiej jakości są bardzo popularne i chętnie kupowane przez klientów, a wszystko to zawdzięczają reklamie. Jeżeli jednak nasz produkt/usługa charakteryzuje się wysoką jakością, zadowala potrzeby potencjalnych klientów, a do tego wszystkiego dobierzemy odpowiednie narzędzia marketingowe, to sukces mamy murowany. Warto też pamiętać, że ważne jest w czym jesteśmy lepsi od konkurencji, dlaczego klient ma wybrać właśnie nasz produkt czy usługę.

Czytaj również: Marketing internetowy?

Perfekcyjny zespół

Aby się rozwijać, musimy zebrać odpowiedni zespół. Powinien być on generatorem pomysłów, skupiać pracowników znających potrzeby rynku, konstruktywnych krytyków – tych, którzy zwracają uwagę na drobiazgi i niedociągnięcia, myślą o dwa kroki do przodu, próbując przewidzieć, co się stanie, osoby odpowiadające za techniczną stronę naszego projektu itp. Dobranie właściwego zespołu jest bardzo ważne. Niestety, sami nie jesteśmy w stanie wszystkiego wykonać, nawet jeżeli uważamy, że potrafimy to najlepiej. Nadmiar obowiązków i odpowiedzialności ma niszczący wpływ na nasze zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Odpowiedni zespół i dobre relacje w nim niewątpliwie przyczynią się do dalszego sukcesu naszego start-upu.

Możliwości techniczne i operacyjne

Powinniśmy myśleć przyszłościowo i całościowo. Zastanówmy się, czy jeżeli będzie duże zainteresowanie i zapotrzebowanie na nasz produkt, to czy poradzimy sobie z dużą liczbą zamówień? Czy jesteśmy przygotowani, na przykład na możliwe problemy technicznie? Zastanówmy się także, jakiego rodzaju problemy możemy napotkać oraz co możemy zrobić już teraz, aby zminimalizować prawdopodobieństwo ich pojawienia się.

Finansowanie start-upu

Istotną kwestią są pieniądze i finansowanie naszego start-upu. Warto wymienić następujące źródła finansowania startu-pów: 3F (Family, Friends and Followers lub Family, Friends and Fools), czyli Rodzina, Przyjaciele i Fani, albo Rodzina, Przyjaciele i Głupcy; dotacje państwowe; anioły biznesu; konkursy; akceleratory; fundusze venture; inwestorzy strategiczni.

Rozwój i samodoskonalenie się

Ważnym elementem jest ciągłe samodoskonalenie się. Musimy być na bieżąco z tym, co dzieję się branży, w której chcemy działać. Warto też korzystać z doświadczenia innych, a także uczyć się na cudzych błędach.

Podsumowując, należy podkreślić, że nie trzeba obawiać się porażki – często dzięki niej możemy się wiele nauczyć. Pamiętajmy też o tym, że początki bywają trudne, często wiążące się z małymi dochodami. Jednak nie warto panikować i zaprzestawać działalności! Zdobycie klientów oraz ich zaufanie mogą trochę potrwać. Dajmy sobie czas i szansę. Nie wyciągajmy pochopnych wniosków.

Czasem jednak zdarza się tak, że pomimo wielu starań i włożonego wysiłku nasz pomysł na biznes okazuje się być nietrafiony. Jeżeli po analizie błędów widzimy, że już nic nie możemy zrobić, to wyciągnijmy wnioski na przyszłość. Każde doświadczenie jest bardzo cenne, najważniejsze, że próbowaliśmy swoich sił oraz poszukiwaliśmy nowych możliwości.

Wsparcie dla start-upów na UW

I już na sam koniec – warto pamiętać, że na Uniwersytecie Warszawskim działają dwie jednostki: Inkubator UW oraz Uniwersytecki Ośrodek Transferu Technologii, które są do Waszej dyspozycji i wspierają postawy przedsiębiorcze oraz innowacyjność.

dr Olha Pelekh
Wydział Zarządzania UW

" ["post_title"]=> string(35) "Jak z sukcesem założyć start-up?" ["post_excerpt"]=> string(307) "Dzięki swojej elastyczności start-upy konkurują, często z powodzeniem, z dużymi korporacjami w zakresie tworzenia i wdrażania nowych pomysłów. Powstaje jednak pytanie: Co jest niezbędne, aby start-up odnosił sukces? W niniejszym artykule przedstawiamy elementy sprzyjające rozwojowi start-upów. " ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(6) "closed" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(31) "jak-z-sukcesem-zalozyc-start-up" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2022-05-10 14:40:36" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2022-05-10 12:40:36" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(62) "http://synergia.synermedia.pl/?post_type=articles&p=52551" ["menu_order"]=> int(5) ["post_type"]=> string(8) "articles" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

Artykuły

Jak z sukcesem założyć start-up?

Czym jest start-up?

Na początek warto wyjaśnić, czym jest start-up. Obecnie istnieje wiele definicji, ale za start-up z reguły uważa się nowo powstałe przedsiębiorstwo lub organizację, która jest na etapie poszukiwania modelu biznesowego, zapewniającego zysk i dalszy rozwój. Do głównych cech start-upów zaliczamy: innowacyjność, skalowalność, krótką historię działalności, wyższe ryzyko w porównaniu do „tradycyjnych” przedsiębiorstw, a także wyższy zwrot z inwestycji w przypadku osiągnięcia sukcesu. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Jednym ze sprzyjających czynników powstawaniu start-upów jest pewnego rodzaju niezdarność dużych firm oraz jednoczesna ich chęć korzystania z rozwiązań i produktów tworzonych przez start-upy. Z tego powodu duże firmy bardzo często są hojnymi nabywcami odnoszących sukcesy start-upów.

Dzięki swojej elastyczności start-upy konkurują, często z powodzeniem, z dużymi korporacjami w zakresie tworzenia i wdrażania nowych pomysłów. Korporacje często są też zainteresowane rozwiązaniami start-upów i chętnie w nie inwestują. Cechą charakterystyczną jest to, że dzięki elastycznemu podejściu start-upy mogą szybko zmieniać się pod wpływem czynników zewnętrznych oraz dostosowywać się do nowych warunków. Oznacza to, że mogą radykalnie zmienić zakres działalności, co stoi w opozycji do stabilnego biznesu. Niestety, według statystyk na 10 start-upów 9 upada, a tylko 1 jest odnosi sukces. Tak wysoka liczba niepowodzeń jest wynikiem dość powszechnych błędów.

Co jest niezbędne, aby start-up odnosił sukces? Wyróżnia się kilka elementów, których połączenie gwarantuje zwycięstwo. Stosując poniższe zasady, można zwiększyć szansę na rozwój naszego start-upu.

Opracowanie biznesplanu – szablon modelu biznesowego

Początkowy okres rozpoczęcia projektu biznesowego wymaga opracowania biznesplanu. Wystarczy, że weźmiemy kartkę i długopis, a następnie stworzymy Business Model Canvas lub Lean Model Canvas. Możemy też wykorzystać narzędzia, takiej jak: Canvanizer, LeanStack czy Mural. W kolejnym kroku możemy zastanowić się nad jego ulepszeniem, używając takich narzędzi jak Bizplan czy UpMetrics.

Wybór grupy docelowej

Następnie należy znaleźć potencjalnego klienta, który będzie zainteresowany naszą ofertą. Od samego początku musimy rozumieć, że bez klientów żaden biznes się nie rozwinie. Znalezienie klienta oraz poznanie jego potrzeb jest kluczowym zadaniem, które będzie służyć zrozumieniu jego oczekiwań. Przysłuży się to do dalszego rozwoju naszego biznesu.

Często, my jako pomysłodawcy, nie potrafimy rzetelnie i obiektywnie ocenić naszego pomysłu, ze względu na emocjonalne przywiązanie do niego. Dlatego, to właśnie klienci pomagają nam uzyskać wiele odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Przyczyniają się również do ulepszenia tego, co robimy, chociażby np. przez dodanie nowych funkcjonalności czy znalezienie rozwiązania danego problemu. Potencjalni klienci mogą pomóc nam zauważyć potrzebę tam, gdzie my jej nie dostrzegamy.

Dopasowanie oferty do potrzeb rynku

Oferowany produkt lub usługa muszą bardzo dobrze pasować do potrzeb rynku. Przeprowadzenie analizy rynku jest jednym z pierwszych kroków, które należy wykonać przed wprowadzeniem nowego produktu/usługi. Pomoże nam to zrozumieć, czy jest zapotrzebowanie na naszą ofertę, a także pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze, które w przypadku braku popytu możemy stracić. Nie warto polegać na pozytywnych opiniach naszych znajomych i przyjaciół czy rodziny, natomiast zawsze warto skonfrontować nasze pomysły z rzeczywistością.

Marketing start-upów

Nikt nie zainteresuje się, a co więcej nie kupi naszego produktu czy usługi, jeśli najzwyczajniej w świecie o nim/o niej nie wie. Dlatego bardzo ważne są marketing i odpowiednia promocja. Zdarza się, że nawet produkty o niskiej jakości są bardzo popularne i chętnie kupowane przez klientów, a wszystko to zawdzięczają reklamie. Jeżeli jednak nasz produkt/usługa charakteryzuje się wysoką jakością, zadowala potrzeby potencjalnych klientów, a do tego wszystkiego dobierzemy odpowiednie narzędzia marketingowe, to sukces mamy murowany. Warto też pamiętać, że ważne jest w czym jesteśmy lepsi od konkurencji, dlaczego klient ma wybrać właśnie nasz produkt czy usługę.

Czytaj również: Marketing internetowy?

Perfekcyjny zespół

Aby się rozwijać, musimy zebrać odpowiedni zespół. Powinien być on generatorem pomysłów, skupiać pracowników znających potrzeby rynku, konstruktywnych krytyków – tych, którzy zwracają uwagę na drobiazgi i niedociągnięcia, myślą o dwa kroki do przodu, próbując przewidzieć, co się stanie, osoby odpowiadające za techniczną stronę naszego projektu itp. Dobranie właściwego zespołu jest bardzo ważne. Niestety, sami nie jesteśmy w stanie wszystkiego wykonać, nawet jeżeli uważamy, że potrafimy to najlepiej. Nadmiar obowiązków i odpowiedzialności ma niszczący wpływ na nasze zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Odpowiedni zespół i dobre relacje w nim niewątpliwie przyczynią się do dalszego sukcesu naszego start-upu.

Możliwości techniczne i operacyjne

Powinniśmy myśleć przyszłościowo i całościowo. Zastanówmy się, czy jeżeli będzie duże zainteresowanie i zapotrzebowanie na nasz produkt, to czy poradzimy sobie z dużą liczbą zamówień? Czy jesteśmy przygotowani, na przykład na możliwe problemy technicznie? Zastanówmy się także, jakiego rodzaju problemy możemy napotkać oraz co możemy zrobić już teraz, aby zminimalizować prawdopodobieństwo ich pojawienia się.

Finansowanie start-upu

Istotną kwestią są pieniądze i finansowanie naszego start-upu. Warto wymienić następujące źródła finansowania startu-pów: 3F (Family, Friends and Followers lub Family, Friends and Fools), czyli Rodzina, Przyjaciele i Fani, albo Rodzina, Przyjaciele i Głupcy; dotacje państwowe; anioły biznesu; konkursy; akceleratory; fundusze venture; inwestorzy strategiczni.

Rozwój i samodoskonalenie się

Ważnym elementem jest ciągłe samodoskonalenie się. Musimy być na bieżąco z tym, co dzieję się branży, w której chcemy działać. Warto też korzystać z doświadczenia innych, a także uczyć się na cudzych błędach.

Podsumowując, należy podkreślić, że nie trzeba obawiać się porażki – często dzięki niej możemy się wiele nauczyć. Pamiętajmy też o tym, że początki bywają trudne, często wiążące się z małymi dochodami. Jednak nie warto panikować i zaprzestawać działalności! Zdobycie klientów oraz ich zaufanie mogą trochę potrwać. Dajmy sobie czas i szansę. Nie wyciągajmy pochopnych wniosków.

Czasem jednak zdarza się tak, że pomimo wielu starań i włożonego wysiłku nasz pomysł na biznes okazuje się być nietrafiony. Jeżeli po analizie błędów widzimy, że już nic nie możemy zrobić, to wyciągnijmy wnioski na przyszłość. Każde doświadczenie jest bardzo cenne, najważniejsze, że próbowaliśmy swoich sił oraz poszukiwaliśmy nowych możliwości.

Wsparcie dla start-upów na UW

I już na sam koniec – warto pamiętać, że na Uniwersytecie Warszawskim działają dwie jednostki: Inkubator UW oraz Uniwersytecki Ośrodek Transferu Technologii, które są do Waszej dyspozycji i wspierają postawy przedsiębiorcze oraz innowacyjność.

dr Olha Pelekh
Wydział Zarządzania UW