Znasz to uczucie, kiedy widzisz ciekawą ofertę stażu, ale nie umiesz zdecydować się na zaaplikowanie, ponieważ męczą Cię wątpliwości – jak będzie? Czy nie okaże się to stracony czas? Jako studenci wszyscy wiemy, jak to jest czuć obawy, kiedy myślimy o firmie, na temat której nie wiemy zbyt dużo i nie znamy nikogo, kto mógłby opowiedzieć nam więcej. Właśnie dlatego w tym artykule chciałabym opowiedzieć o moich doświadczeniach jako uczestniczki rocznego programu Global Marketing Internship Program – mam nadzieję, że po przeczytaniu znikną wszystkie Twoje znaki zapytania, a pozostanie tylko ekscytacja i chęć kliknięcia przycisku „aplikuj!”.
Jak to się zaczęło?
Global Marketing Internship Program zainteresował mnie w momencie, w którym szukałam ciekawego wyzwania zawodowego, które mogłabym w elastyczny sposób pogodzić z obowiązkami studentki dziennej. Za sobą miałam już pierwsze doświadczenie w branży przemysłowej i z tego względu szukałam miejsca, w którym mogłabym być blisko nowych technologii. Schneider Electric wydawał się naturalnym wyborem – przekonał mnie nie tylko wysoką pozycją w nowoczesnej branży z pogranicza energetyki i przemysłu, ale także pierwszym miejscem w rankingu zrównoważonych firm Corporate Knights 2021. Wskazywało to, że firma jest liderem świadomym i wyznaje szczególnie bliskie młodym ludziom wartości związane z odpowiedzialnością klimatyczną.
Marketing jest pojęciem bardzo szerokim, a odnalezienie odpowiadającej nam jego gałęzi może być trudne. Jednak w ramach Global Marketing Internship Program studenci mają szansę trafić do zespołu, w którym będą czuli się najlepiej – nieważne, czy ciekawi ich komunikacja, analityka, digital lub e-commerce. W moim przypadku rekruterka szybko i trafnie określiła obszar moich zainteresowań, dzięki czemu po udanej rekrutacji trafiłam do zespołu komunikacji marketingowej. W zespole przydzielona została mi osoba koordynująca moje działania i służąca dobrą radą w przypadku napotykanych trudności. Od pierwszego dnia zaczęłam ją wspierać w działaniach związanych z komunikacją marketingową dla działów Industrial Automation oraz Home & Distribution.
Praca w zespole Marketing Communication Poland
Realizacja projektów dla dwóch zróżnicowanych działów – z różnymi produktami, specyfiką działań oraz klientami o odmiennych oczekiwaniach – okazała się dużym wyzwaniem. Pracy było co nie miara! Czekało na mnie tworzenie newsletterów i koordynacja ich wysyłek, projektowanie stron internetowych, realizacja webinarów oraz współpraca z agencjami kreatywnymi. Przygotowywanie materiałów marketingowych wymagało współpracy z działami zagranicznymi, dzięki czemu miałam również szansę poprawić swój biznesowy angielski. Na stażu spotkałam się z bardzo różnorodnym zakresem zadań: projekty w dziale Industrial Automation związane są blisko z marketingiem B2B i produktami przemysłowymi – sterownikami, automatyką, oprogramowaniem przemysłowym. Natomiast działania dedykowane działowi Home & Distribution (zajmującym się produkcją gniazd i włączników) pokazały mi zupełnie inny charakter komunikacji – bardziej miękki, skierowany do użytkowników końcowych, nawiązujący do modnych aranżacji i stylów wnętrz.
Specjalne miejsce w moim sercu znalazł projekt w postaci wprowadzenia nowej serii produktów na polski rynek. Obserwowanie całego procesu – od drobnych zadań w fazie koncepcji aż po trafienie produktów na półki sklepowe – było bardzo ciekawym i satysfakcjonującym doświadczeniem. Drugim ulubionym projektem była natomiast organizacja stoiska Schneider Electric na targach branżowych Warsaw Industry Week. Była to dla mnie możliwość poznania dynamicznego biznesowego środowiska, miejsca spotkania producentów z klientami, a także bezpośredniego zobaczenia efektów swoich prac. Jedno jest pewne: na każdym etapie projektów mogłam wykazywać się samodzielnością, proponować własne pomysły, a także widzieć, jak wchodzą w życie. Dla takich chwil warto wkładać swój wysiłek podczas wielomiesięcznej pracy!
Staż pełen atrakcji
Poza codziennymi obowiązkami na uczestników programu czekało wiele niespodzianek, które poszerzyły nasze indywidualne doświadczenia. Mieliśmy okazję wysłuchać wystąpień dyrektorów, managerów i innych ekspertów z różnych krajów i działów Schneider Electric. Zaproszeni goście opowiadali nam o kluczowych projektach i wyzwaniach, a także własnych doświadczeniach i ścieżce kariery w firmie. W ramach programu odbyła się także specjalna, dedykowana stażystom sesja z Chris Leong – globalną Chief Marketing Officer w Schneider Electric, co stworzyło niepowtarzalną okazję do zadania pytań o najważniejsze wyzwania w zarządzaniu procesami marketingowymi w globalnej firmie.
Wyjątkowo cennym doświadczeniem była dla mnie okazja do wzięcia udziału w dodatkowym projekcie. Każdy stażysta miał możliwość wskazania najbardziej interesującego go zespołu projektowego i pracowania z nim przez 3 miesiące. Była to szansa o tyle atrakcyjna, że zyskanie nowego doświadczenia nie wymagało rezygnacji z dotychczasowych obowiązków. To zatem sposobność szczególnie cenna dla osób, które nie są jeszcze pewne co do swojej przyszłej ścieżki kariery i chcą bez zobowiązań spróbować czegoś nowego. Projekt, nad którym pracowałam, dał mi możliwość rozwinięcia umiejętności zarządzania projektem, a także pracy w międzynarodowym środowisku. Rozwój nowych umiejętności w programie dopełniały liczne kursy e-learningowe czy testy diagnozu potencjału – wszystko w oparciu o regularnie udzielany feedback.
„Gdybym miał powiedzieć, co w życiu cenię najbardziej…
… powiedziałbym, że ludzi” – mówił bohater znanego filmu z czasów dzieciństwa. Słowa te zyskują szczególne znaczenie, kiedy z perspektywy czasu patrzę na swoje doświadczenie w Global Marketing Internship Program. W ciągu roku poznałam tajniki pracy w strukturach dużej organizacji, nauczyłam się samodzielnego koordynowania projektów i poszerzyłam swoją wiedzę o marketingu. Nie miałoby to jednak tak dużej wartości, gdyby nie nawiązane znajomości – zarówno w moim zespole, w innych działach, a także wśród innych stażystów w programie. Stworzyliśmy razem zgraną multikulturową społeczność osób, które są w stanie wymienić się uśmiechem i radą w przypadku napotykanych wyzwań – a przecież to właśnie w takim środowisku najbardziej nabiera się motywacji do rozwijania swoich umiejętności i zbierania nowych doświadczeń! Co zatem planuję dalej, po udziale w Global Marketing Internship Program? Wiem, że w Schneider Electric jest wciąż wiele umiejętności do zdobycia, a także nowych projektów, które czekają na realizację. Jestem pełna ekscytacji, myśląc o swojej przyszłości oraz karierze w marketingu. I gdybym jednym zdaniem miała podsumować czas spędzony w Schneider Electric, powiedziałabym: mam apetyt na więcej!
Chcesz spróbować swoich sił? Zaaplikuj na Global Marketing Internship Program – spotkajmy się w Schneider Electric!
Emilia Pisula
Marketing Communication Intern
Schneider Electric