Ranking strony WWW w wyszukiwarkach internetowych jest powiązany z pozyskiwaniem ruchu i potencjalnych klientów. Wyszukiwarki wykorzystują skomplikowane algorytmy, oparte na licznych czynnikach, które mają na celu uporządkować i dostosować listę stron pod wyszukiwane wyrażenia. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek oraz reklamowanie się w wyszukiwarkach pomoże zwiększyć widoczność strony, ułatwiając klientom jej znalezienie.
Czym jest SEO?
SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, to metoda optymalizacji witryny dla pozyskania relatywnie (niepowiązanego z płatnymi kliknięciami) bezpłatnego ruchu z wyszukiwarek. Najprościej ujmując, SEO obejmuje wprowadzanie różnych zmian w treści i projekcie witryny, które sprawią, że link do witryny będzie wyświetlany na wyższych pozycjach w wyszukiwarkach. Zagadnienia SEO mogą być złożone i skomplikowane technicznie, ponieważ dotyczą wielu różnych czynników, takich jak: słowa kluczowe i metatagi czy budowa i funkcjonowanie strony. Istnieją jednak narzędzia i techniki, które można wykorzystać bez posiadania dogłębnej specjalizacji w tej dziedzinie.
Wartościowa treść i jej optymalizacja to podstawa
Jedną z pierwszych rzeczy, którą należy zrobić, aby osiągnąć dobre wyniki SEO, jest optymalizacja treści. Obejmuje to tworzenie trafnych, bogatych w słowa kluczowe treści i upewnianie się, że są one powiązane wewnętrznymi linkami do innych zasobów na stronie, przykładowo z innymi artykułami lub produktami w sklepie. Pierwszym krokiem powinno być dostosowanie tytułów stron (ang. title tag) oraz nagłówków (ang. headings) H1, H2, H3 itd., które są jednymi z najważniejszych czynników SEO, decydujących o pozycji w rankingu w wyszukiwarkach.
Linki a pozycja strony w rankingu
Istotną techniką SEO jest systematycznie budowanie linków zewnętrznych, kierujących do strony. W tym celu można wykorzystać różnego typu katalogi agregujące lokalne usługi i firmy oraz serwisy społecznościowe. Serwisy społecznościowe obejmują między innymi takie marki jak: Facebook, Instagram, Pinterest. Założenie profilu firmowego oraz dodanie linku do strony jest jedną z podstawowych wykorzystywanych technik. Bez wątpienia warto uzupełnić oraz zoptymalizować profil Google Moja Firma, będący jedną z bezpłatnych usług w najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce Google.
Narzędzia SEO
W optymalizacji strony pomogą nam liczne dostępne narzędzia. W przypadku korzystania z platformy WordPress (bezpłatnego, otwarto-źródłowego systemu do zarządzania treścią strony) możemy wykorzystać popularną wtyczkę Yoast SEO. Pomoże ona w optymalizacji treści, obrazów, i w efekcie w uzyskaniu lepszych wyników pozycji.
Czytaj również: Marketing internetowy dla początkujących przedsiębiorców
Czym jest SEM?
SEM (Search Engine Marketing) to ogół działań promowania produktu lub usługi w wyszukiwarkach. W przeciwieństwie do SEO jest to termin szerszy, obejmujący oprócz SEO także płatne kliknięcia i reklamy w wyszukiwarkach. Podstawą, zarówno w przypadku SEM, jak i SEO, jest przeprowadzenie analizy słów kluczowych. Odbywa się to przez sprawdzenie, ile razy wyszukiwane hasło lub słowa kluczowe są używane, gdy użytkownicy przeprowadzają wyszukiwania online. Generalnie SEM to ciągły proces, który wymaga aktualizacji i ulepszania wykorzystywanych technik i narzędzi.
Jedną z metod SEM jest wykorzystanie marketingu w mediach społecznościowych, do którego należą popularne serwisy społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram. Te witryny umożliwiają użytkownikom umieszczanie reklam na swoich stronach, na których osoby przeglądające Internet mogą je kliknąć. Jest to sposób reklamy pozwalający na docieranie do potencjalnych klientów, którzy niekoniecznie trafiliby na naszą stronę internetową za pośrednictwem tradycyjnych wyszukiwarek, jak np. Google.
Łukasz Lothammer
WingsBridge