Hasło „branding” wielu osobom kojarzy się z marketingiem, budowaniem wizerunku firmy.
Czym jest personal branding?
„Personal branding” to też budowanie wizerunku, tyle że własnej osoby. I nie chodzi tu o „fejm” czy zdobywane „lajki”, ale o pokazanie swoich zasobów oraz wartości ważnych dla nas, przez które ludzie będą nas postrzegać w pożądany przez nas sposób. To obietnica jakości, jaką oferujemy i pod którą się podpisujemy. Nasza reputacja.
Czy nam się to podoba, czy nie, każdy z nas tworzy pewien wizerunek siebie – może to dziać się niejako mimochodem lub możemy konsekwentnie tym procesem kierować.
Nasza marka jest wypadkową naszej pracy, życia prywatnego, zachowania. Są to elementy, na które możemy wpływać, ale nie musimy. Bez naszego świadomego wpływu marka osobista stworzy się poniekąd sama i będzie sumą naszych działań na różnych polach życia, a także naszych kompetencji i wartości.
Na co zwrócić uwagę, budując świadomie swoją markę?
W budowaniu marki osobistej warto postawić na autentyczność (nikt nie lubi pozerów!) – kiedy dzielimy się swoimi autentycznymi przekonaniami, pasją, wartościami, jesteśmy wiarygodni w oczach odbiorcy. Obraz, jaki tworzymy, ma być spójny, w całość mają się składać zarówno nasze działania w życiu osobistym, jak i zawodowym (profil ze śmiałymi fotkami na Instagramie niekoniecznie będzie „zgadzał się” z profesjonalnym i wymuskanym wizerunkiem na Linkedin).
Pokaż siebie jako człowieka z krwi i kości, wielowymiarowego, ale spójnego, konsekwentnego. Nie udawaj – to męczy i w którymś momencie (zazwyczaj najbardziej nieodpowiednim) zawsze „wychodzi” na światło dzienne.
Zadbaj o wyrazistość swojego wizerunku – co wyróżnia Cię spośród innych: sprzedawców, studentów, managerów, kandydatów do pracy itp.? Znajdź to „coś” i konsekwentnie rozwijaj, by być w tym obszarze coraz lepszym. Pokaż to innym.
Czytaj również: Jak założyć start-up?
Fundamenty marki osobistej
Silne fundamenty, na których oparty jest nasz wizerunek, są podstawą. To przede wszystkim nasze kompetencje i wartości. Ale nie wolno zaniedbać swojego wizerunku, przez pryzmat którego jesteśmy odbierani: pewność siebie, uścisk dłoni, życzliwość, wygląd – to wpływa na odczucia, skojarzenia, informacje, jakie są kojarzone z naszą osobistą marką.
Dobrze, jest jeśli to, co sobą reprezentujemy, potwierdzają również inne osoby – dlatego polecenia, referencje, komentarze – zwłaszcza w mediach związanych z życiem zawodowym – są mile widziane i budują zaufanie oraz wiarygodność.
Od czego zacząć budowanie marki osobistej?
Poniżej kilka pytań, na które warto odpowiedzieć sobie na początek:
- Zastanów się, z jakim wrażeniem o sobie chcesz zostawić swojego rozmówcę, oglądacza Twojego profilu w mediach społecznościowych?
- Co chcesz osiągnąć?
- Jacy są adresaci Twojej marki?
- Jaka jest Twoja wizja własnej osoby, tego, co robisz i tego, z czego chcesz być znany, kojarzony?
- Jakimi cechami się wyróżniasz. Czy chcesz, aby takimi samymi cechami wyróżniał się Twój profil? Co Cię wyróżnia na tle innych?
- Jakie wartości są Ci bliskie?
Niezależnie od tego, jak odpowiedziałeś na powyższe pytania, pamiętaj o tym, aby Twoja marka była: autentyczna i spójna, wyrazista i oparta o silne fundamenty (Twoje wartości i kompetencje).
Czytaj również: Grywalizacja – czy to ma sens?
Marta Prokopek-Pyśk
doradca kariery
Biura Karier i Absolwentów Wydziału Zarządzania UW
psycholog, HR generalista