Nawet jeżeli nie angażowałeś się w działalność organizacji akademickich podczas studiów, to być może raz czy dwa zdarzyło Ci się mieć z nimi styczność. Byłeś na ciekawym evencie koła naukowego, otrzęsinach Samorządu Studentów UW, Twój wniosek weryfikowała Komisja Erasmusowa. Bawiłeś się na uniwersyteckich lub wydziałowych Juwenaliach? Miałeś jakieś problemy z zaliczeniem przedmiotu i przydał się wydziałowy Samorząd?
Na pewno pamiętasz jakąś twarz lub nazwisko osoby, z którą miałeś wtedy styczność: może coś prezentowała, doradziła Ci, może wyszła na scenę podczas Juwenaliów? I wtedy przestała być już taka obca, bo na następny dzień zacząłeś ją kojarzyć, dostrzegać na wydziałowym korytarzu i w mediach społecznościowych. Zrobiła się dla Ciebie kimś.
Nie tylko dla Ciebie. Dzięki takiej aktywności na rzecz społeczności uniwersyteckiej zdobywała dodatkowe punkty na wymianę na Erasmusa, uznanie kadry akademickiej i uwagę studentów. Żeby nie zginąć w tłumie na auli. Być kimś dla siebie i innych. Być popularnym na uczelni, a nie zwykłym studentem w grupie zajęciowej. Być charakterystycznym, mieć swoje miejsce w społeczności. Poszerzać kontakty.
Widzisz, taka aktywność na rzecz organizacji studenckich nie różni się wiele od wolontariatu lub corporate social responsibility (CSR) w pracy. Bo jak masz stać się widoczny dla innych, całej społeczności, jeżeli pracujesz w danym zespole nad konkretnymi projektami? Szczególnie na początku swojej drogi zawodowej – gdzie nie wyróżniasz się ani latami doświadczenia, ani ekspertyzą, bo po prostu jeszcze tego nie masz. Dlatego możesz znaleźć inne pole do popisu – mniej oblegane przez długoletnich pracowników, bo im na pewne rzeczy po prostu zapału już brak. Buduj swoje visibility wielopłaszczyznowo, by stać się zauważalnym.
Jak?
Zorientuj się, co dzieje się w biurze poza codziennym biznesem. Rozejrzyj się, zapytaj innych, stwórz coś własnego i poświęć swój czas na rzecz odpowiedzialności społecznej. Możesz zaangażować się wewnątrz całego zespołu, a nawet całej organizacji.
Ale… jak?
Buduj team spirit poprzez organizowanie integracji grupowych. Zaproponuj grę na teamowym spotkaniu, wirtualną kawę lub lunch dla pracowników, Wednesday evening po pracy. Często w zespole brakuje duszy towarzystwa, która wyjdzie z inicjatywą. Dlaczego nie Ty miałbyś nią być?
Organizuj happeningi, takie jak spacery z psami w schronisku czy firmowe maratony. Załóż lub dołącz do drużyny piłkarskiej, siatkarskiej, golfowej…, a może joga lub mindfulness? Zainspiruj innych, by pobudzali ciało i umysł. Będą Ci za to wdzięczni.
Wspieraj sustainability, które jest nieodłączną częścią współczesnego świata biznesu. Znajomość firmy od tej strony może pozytywnie wpłynąć nie tylko na Twój wizerunek jako zaangażowanego społecznika, ale też pracownika, który żywo interesuje się strategią zakładu pracy. Istotnym elementem zrównoważonego rozwoju jest dbałość o różnorodność. Zespół zróżnicowany, a co za tym idzie zrównoważony, operuje efektywniej, ma ciekawsze pomysły i szybciej rozwiązuje problemy. Zmotywuj innych, by myśleli otwarcie, zadbaj o zdrowe i przyjazne środowisko pracy.
Współpracuj z organizacjami non profit, bo wbrew pozorom przynoszą one benefity. Podobnie jak wolontariat w pracy. Zorganizuj zbiórkę charytatywną lub Szlachetną Paczkę. A może pracujesz w zakładzie produkcyjnym, gdzie pozostałości towarów dałoby się ofiarować innym? Bądź prowodyrem zmieniania świata na lepsze i społeczną motywacją firmy. Dzięki budowaniu pozytywnego wizerunku marka zyska więcej klientów, zaufanie publiczne oraz rozgłos. Zagwarantujesz realną korzyść swojej firmie z pomocą działań nietypowo biznesowych.
Działaj w employer branding. Wesprzesz nie tylko HR wewnętrzny, ale też swoją Alma Mater. Nikt lepiej nie udoskonali działań rekrutacyjnych pracodawcy niż świeżo upieczony absolwent. Masz zasób wiedzy, którego nie mają inni.
Tak naprawdę każde z tych działań się łączy. Możesz dbać o różnorodność, pomagając działowi kadr w naborze. Możesz budować team spirit dzięki zawodom sportowym lub projektom non profit. Możesz wspierać organizacje pozarządowe, dbając o sustainability firmy. To Ty decydujesz, gdzie kryje się potencjał pracodawcy i Twoich działań. Bądź kreatywny! To się ceni.
Działania na rzecz społeczności są niepowtarzalną okazją do sprawdzenia samego siebie w nowych, często skomplikowanych projektach i okolicznościach. Wiążą się z odpowiedzialnością, której najpewniej nie powierzono by Ci przy projekcie typowo biznesowym podczas pierwszych miesięcy lub lat zatrudnienia w firmie. Dlatego jest to miejsce na praktykę. Wolontariat wymaga pełnego zaangażowania, bo motywacją nie jest bogactwo monetarne, a bogactwo doświadczeń i kontaktów.
Angażuj się w życie firmy. Ona dostrzeże Twoje oddanie, potencjał, zauważy Cię. Będziesz kimś dla siebie i innych. Wzrośnie Twoja renoma w firmie. Będziesz mieć swoje miejsce w zakładowej społeczności.
Pod jednym względem nic nie zmieniło się od studiów – w pracy nadal otacza Cię mnóstwo innych osób. Zdecyduj co zrobisz żeby się z pośród nich wyróżnić.
Weronika Kumanek
Absolwentka FRiU WZ UW (2019)