W dobie tak ogromnej popularności internetu rozwój digital marketingu i ecommerce jest wręcz koniecznością, jeśli firma chce odnieść sukces. Firmy międzynarodowe dysponują bardzo konkretnymi zasobami, które im to umożliwiają – jeżeli postrzegają jakiś obszar jako strategiczny, to w szybkim tempie go rozwijają. To przekłada się na konkretne korzyści dla pracowników tych działów, którym firma międzynarodowa jest w stanie zapewnić bardzo bogate i różnorodne środowisko pracy. W ten sposób firma wspiera zdobywanie kompetencji przyszłości pracownika, a także umożliwia rozwój ścieżki kariery dopasowanej do potrzeb konkretnej osoby.
Firmy podążające za dynamiką zmian w obszarze digital marketingu i ecommerce, czy wręcz kreujące te zmiany, nieustannie inwestują w zespół i podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Wszystko po to, aby móc jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, którzy coraz częściej decydują się na zakupy w kanałach online’owych. Firmy międzynarodowe, takie jak Henkel, mają do tego nie tylko konkretne narzędzia, ale również są w stanie zapewnić szeroką wymianę perspektyw i doświadczeń. Pracownicy takich firm pochodzą z różnych krajów, różnych obszarów kulturowych, posługują się różnymi językami, mają różnorodne doświadczenia. Pracują jednak w ramach tej samej organizacji i dążą do osiągnięcia podobnych celów. Dlatego ta wymiana wiedzy staje się bardzo praktyczna, gdyż szybko mogą otrzymać konkretne rozwiązania do zaimplementowania w swojej codziennej pracy. Różnorodność stwarza również przestrzeń do generowania nowych pomysłów, czy też ulepszania już istniejących. Wspomniana szeroka perspektywa przejawia się również w oferowanych szkoleniach w wymiarze globalnym.
Kolejna ważna rzecz, którą zapewnia firma międzynarodowa, to wymiana wiedzy stricte rynkowej. A tej nie brakuje, zwłaszcza w przypadku e-commerce, ponieważ różne rynki są na różnych etapach dojrzałości. Dzięki temu możliwe jest pozyskanie od pracowników innych działów wielu insightów konsumenckich w ramach konkretnych kategorii produktów. Taką wiedzę z innych rynków często trudno pozyskać, nie będąc częścią międzynarodowej firmy. Podnoszenie swoich kompetencji jest też możliwe dzięki styczności z różnorodnymi zespołami nie tylko w ramach firmy, ale również po stronie partnerów współpracujących z firmami międzynarodowymi.
W obszarze digital & ecommerce istotną cechą, często decydującą o przewadze konkurencyjnej, jest szybkość podejmowania decyzji. Dlatego kluczowe jest korzystanie ze sprawdzonych narzędzi i rozwiązań, zwłaszcza pochodzących z krajów, które mają je na dużo bardziej zaawansowanym poziomie, takich jak USA czy Niemcy. Przykładem może służyć tu platforma eCRMowa www.askteamclean.com/pl w Henklu. Oferuje ona szereg porad i wskazówek dotyczących prania i sprzątania, inspiracje w zakresie DIY oraz przykłady działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Platforma ta, zanim została zaimplementowana w Polsce, rozwinęła się dużo wcześniej na wspomnianych zachodnich rynkach. Dzięki temu mogliśmy w jej rozwoju pomijać niektóre przetestowane na innych rynkach etapy, co przyspieszyło tempo wprowadzania pewnych rozwiązań i pomogło uniknąć błędów.
Oprócz wspomnianej bogatej różnorodności w obszarze wymiany wiedzy, doświadczenia, dostępu do rozwiązań i narzędzi, w dziale Digital & ECommerce, który został utworzony w strukturach sektora biznesowego Laundry & Home Care (środki do prania i czystości) w polskim Henklu, ważne jest również podejście „test & learn”. Zasada ta w międzynarodowym otoczeniu Henkla daje możliwość testowania różnych rozwiązań w tym samym czasie i wyciągania istotnych wniosków dla całego regionu. W świecie online jesteśmy w stanie sprawdzać wiele rozwiązań, które następnie możemy w bardzo krótkim czasie optymalizować pod kątem ich efektywności. Możemy tworzyć różne kreacje, sprawdzać ich skuteczność i w krótkim czasie decydować się na emisję tych najlepszych, które będą najskuteczniej przekładać się na pożądane zachowania konsumenckie w danej grupie docelowej. To ułatwia wyciąganie wniosków i bardzo wzbogaca.
To co jest również kluczowe w kontekście pracy w międzynarodowej firmie, to możliwości bardzo różnorodnych ścieżek kariery. Nie biegną on wg jednego utartego wzorca, tylko się je wypracowuje w oparciu o konkretne kompetencje i ambicje pracownika.
W Henklu nasz dział składa się z dwóch zespołów: digital marketingu i ecommerce, które bardzo blisko ze sobą współpracują. W obu obszarach mamy dwuletnie programy rozwojowe dla osób, które kończą właśnie studia. W tym czasie można być członkiem zespołu digital marketingu i uczestniczyć w działaniach rozwijania platformy eCRMowej, ale również wspierać wszelkie działania online naszych marek, w tym też w zakresie influencer marketingu. Z kolei zaś w zespole e-commercowym pracuje się nad e-contentem naszych marek, wspierając również różnego rodzaju analizy i optymalizacje asortymentowe. Szuka się także nowych projektów i inicjatyw, które pomogą osiągnąć cele sprzedażowe, w tym nowych kanałów i klientów online.
Jeśli chodzi o dalszą ścieżkę kariery, to można specjalizować się w ramach zespołu tutaj w Polsce, pogłębić swoją ekspertyzę, lub też rozwijać się, przechodząc z zespołu digitalowego do zespołu e-commerce. Można również skorzystać z opcji rozwoju, którą jest zmiana dziedziny, np. na marketing ogólny lub sprzedaż w innych kanałach. Jeżeli pracownik będzie chciał rozwijać się na arenie międzynarodowej, to może wybrać kierunek międzynarodowego Digital Marketingu czy Ecommercu. Wtedy rekomendujemy i promujemy dane osoby do stanowisk międzynarodowych w ramach naszych struktur regionalnych w Wiedniu lub globalnych w Dusseldorfie.
Ze względu na specyfikę pracy na stanowiskach w branży digital marketingu i e-commerce bardzo wysoko cenione są takie kompetencje jak duża ciekawość świata, by orientować się w bieżącej sytuacji i móc przewidywać trendy i zmiany rynkowe, a także dociekliwość i umiejętność dostosowywania się do dynamicznie zmieniającego się środowiska. Kluczowa jest również zwinność i umiejętność szybkiej analizy i podejmowania decyzji przy prowadzeniu wielu projektów jednocześnie i wielotorowo. Praca w tym obszarze wymaga również bardzo szerokiej współpracy z innymi działami, dlatego trzeba lubić pracę z ludźmi i umieć się z nimi efektywnie i konstruktywnie porozumiewać. Intensywny rozwój obszaru digital marketingu i e-commerce z pewnością przemawia za tym, aby kształcić się w tym kierunku, ponieważ w tej branży nie ma miejsca na nudę – jest ona bardzo dynamiczna, a zatrudnienie w niej wiąże się z ciągłym podnoszeniem swoich kwalifikacji.
Aleksandra Gawlas-Wilińska
Digital & E-commerce Director w Henkel Polska