object(WP_Post)#21984 (24) {
  ["ID"]=>
  int(52111)
  ["post_author"]=>
  string(3) "529"
  ["post_date"]=>
  string(19) "2022-02-24 17:00:10"
  ["post_date_gmt"]=>
  string(19) "2022-02-24 16:00:10"
  ["post_content"]=>
  string(2650) "

Jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnych menedżerów i menedżerek w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi jest umiejętność zarządzania zróżnicowanym zespołem. Funkcjonowanie zespołów tworzonych przez osoby o zróżnicowanych cechach osobowych to efekt zmian społeczno-gospodarczych, m.in. mobilności ludzi, a przez to i umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. W związku z tym dla wielu przedsiębiorstw różnorodność to wartość stanowiąca część działań biznesowych.

Działania w zakresie zarządzania różnorodnością służą budowaniu świadomości oraz zwiększaniu akceptacji różnic, które charakteryzują pracowników w organizacjach. Czasami te cechy można z łatwością zauważyć, a czasem nie.

Pojęcie różnorodności może być interpretowane na wiele sposobów, ale z całą pewnością zróżnicowany zespół pracowników jest niezwykle cennym zasobem we współczesnych organizacjach, którym trzeba umieć skutecznie zarządzać.

Zapewnienie różnorodności w organizacjach można sprowadzić do kilku najważniejszych aspektów:

  1. Działania przedsiębiorstw zyskują lepsze zrozumienie klientów – np. zatrudniając osoby z niepełnosprawnością, przedsiębiorstwa zapewne będą w stanie projektować produkty i usługi odpowiadające ich potrzebom – potencjalnie dając im znaczącą przewagę konkurencyjną.
  2. Zróżnicowane zespoły osiągają lepsze wyniki – rozwiązują problemy szybciej niż zespoły osób podobnych poznawczo.
  3. Wsparcie innowacyjności i kreatywności – budując zespoły złożone z ludzi o różnym pochodzeniu, doświadczeniu i umiejętnościach, oznacza, że pomysły tych zespołów nie będą jednorodne – będą bardziej innowacyjne i kreatywne. Może to mieć znaczący wpływ na wyniki finansowe.
  4. Pozyskiwanie i zatrzymywanie talentów – przedsiębiorstwa o wyższym poziomie różnorodności i inkluzywnej polityce HR zwykle charakteryzują się niższym poziomem rotacji pracowników.
  5. Przeciwdziałanie dyskryminacji i innym niepożądanym zjawiskom w środowisku pracy – budowanie zróżnicowanych zespołów wspiera kreowanie postaw niedyskryminacyjnych i otwartość.

Warto zatem – chcąc skupić się na budowaniu innowacyjnych i rozwijających się przedsiębiorstw – rozważyć zastosowanie instrumentów wspierających budowanie różnorodnych zespołów.

 

dr Barbara Godlewska-Bujok

Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania

Wydział Zarządzania UW

 

" ["post_title"]=> string(44) "Czy różnorodność w pracy jest potrzebna?" ["post_excerpt"]=> string(243) "Pojęcie różnorodności może być interpretowane na wiele sposobów, ale z całą pewnością zróżnicowany zespół pracowników jest niezwykle cennym zasobem we współczesnych organizacjach, którym trzeba umieć skutecznie zarządzać." ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(6) "closed" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(39) "czy-roznorodnosc-w-pracy-jest-potrzebna" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2022-04-27 17:04:20" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2022-04-27 15:04:20" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(62) "http://synergia.synermedia.pl/?post_type=articles&p=52111" ["menu_order"]=> int(31) ["post_type"]=> string(8) "articles" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

Artykuły

Czy różnorodność w pracy jest potrzebna?

Jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnych menedżerów i menedżerek w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi jest umiejętność zarządzania zróżnicowanym zespołem. Funkcjonowanie zespołów tworzonych przez osoby o zróżnicowanych cechach osobowych to efekt zmian społeczno-gospodarczych, m.in. mobilności ludzi, a przez to i umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. W związku z tym dla wielu przedsiębiorstw różnorodność to wartość stanowiąca część działań biznesowych.

Działania w zakresie zarządzania różnorodnością służą budowaniu świadomości oraz zwiększaniu akceptacji różnic, które charakteryzują pracowników w organizacjach. Czasami te cechy można z łatwością zauważyć, a czasem nie.

Pojęcie różnorodności może być interpretowane na wiele sposobów, ale z całą pewnością zróżnicowany zespół pracowników jest niezwykle cennym zasobem we współczesnych organizacjach, którym trzeba umieć skutecznie zarządzać.

Zapewnienie różnorodności w organizacjach można sprowadzić do kilku najważniejszych aspektów:

  1. Działania przedsiębiorstw zyskują lepsze zrozumienie klientów – np. zatrudniając osoby z niepełnosprawnością, przedsiębiorstwa zapewne będą w stanie projektować produkty i usługi odpowiadające ich potrzebom – potencjalnie dając im znaczącą przewagę konkurencyjną.
  2. Zróżnicowane zespoły osiągają lepsze wyniki – rozwiązują problemy szybciej niż zespoły osób podobnych poznawczo.
  3. Wsparcie innowacyjności i kreatywności – budując zespoły złożone z ludzi o różnym pochodzeniu, doświadczeniu i umiejętnościach, oznacza, że pomysły tych zespołów nie będą jednorodne – będą bardziej innowacyjne i kreatywne. Może to mieć znaczący wpływ na wyniki finansowe.
  4. Pozyskiwanie i zatrzymywanie talentów – przedsiębiorstwa o wyższym poziomie różnorodności i inkluzywnej polityce HR zwykle charakteryzują się niższym poziomem rotacji pracowników.
  5. Przeciwdziałanie dyskryminacji i innym niepożądanym zjawiskom w środowisku pracy – budowanie zróżnicowanych zespołów wspiera kreowanie postaw niedyskryminacyjnych i otwartość.

Warto zatem – chcąc skupić się na budowaniu innowacyjnych i rozwijających się przedsiębiorstw – rozważyć zastosowanie instrumentów wspierających budowanie różnorodnych zespołów.

 

dr Barbara Godlewska-Bujok

Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania

Wydział Zarządzania UW